torsdag 29 oktober 2015

Daggmaskar


Slemmiga daggmaskar som slingrar sig över fatet skrämmer en del och blir en snygg effekt. Spännande att testa att göra egna! Men jag vet inte om det var jag som misslyckades eller om de helt enkelt inte blir bättre - de blev väldigt sköra och gick knappt att flytta utan att de gick sönder och de smakade ingenting. Jag rekommendera helt klart att köpa färdiga godismaskar istället.
 
Men om du ändå vill testa så är här receptet (du kanske lyckas bättre än jag!).

Du behöver:
0,75 liter färgad vätska (jag tog Coca cola och lite vatten)
15 gelatinblad
Sugrör med böj

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i blöt. Krama sedan ur gelatinbladen och lägg dem i den färgade vätskan i en kastrull. Värm försiktigt tills gelatinbladen smält.

Dra isär böjen på sugrören så att du får ordentliga maskränder.    
 
Fyll ett litermått eller en avskuren pet-flaska med sugrören och slå i vätskan. Knacka måttet mot bänkskivan för att få bort eventuella luftbubblor från rören.
 
Ställ kallt i kylen i minst två timmar. För att lossa maskarna, ta ett sugrör spola i ljummet vatten och tryck / blås ut maskarna. Låt dom "vila" i kylen tills de ska serveras.

Inga kommentarer: