onsdag 21 augusti 2013

Jordgubbsmazariner


Nu är en tid då i alla fall jag vill hålla kvar sommaren så länge det bara är möjligt. Och jordgubbar hör ju sommaren till! Jag har aldrig testat att göra egna mazariner förut, så jag testade dessa. Och det var inte så krångligt som jag hade trott. Kanske berodde det på att jag hade min fyraåring som hjälp... De blev i alla fall goda, vackra och väldigt somriga!

Du behöver:
Till pajskal
200 g smör
50 g socker (ca ½ dl)
350 g vetemjöl (ca 5 ½ dl)
1 ägg
5 g vaniljsocker (ca 1 tsk)

Till fyllningen
400 g mandelmassa
200 g smör
50 g socker (ca ½ dl)
5 g vaniljsocker (ca 1 tsk)
3 ägg

Till jordgubbsglasyren
ca 150 g florsocker (ca 2 ½ dl)
2 dl jordgubbar

Dekoration
2 dl färska jordgubbar


Gör så här:
Pajskal
Blanda ihop alla ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg. tryck ut degen i mazarinformar och ställ dem i kylen.

Fyllning
Riv mandelmassan och blanda den med socker, vaniljsocker och smör. Tillsätt äggen, ett i taget, och blanda till en jämn smet.
Klicka ut fyllningen i formarna och fyll till ungefär 2/3.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader cirka 20-25 minuter, tills mazarinerna fått fin färg och gräddats rakt igenom. Låt svalna på galler.

Jordgubbsglasyr och dekoration
När mazarinerna svalnat, mosa jordgubbarna och sila dem genom en tät sil. Lägg florsockret i en skål och tillsätt 1-2 msk av jordgubbssaften, lite i taget. Blanda ihop till en lagom tjock glasyr och bred den över mazarinerna. Låt stelna. Dekorera med färska jordgubbar.

1 kommentar:

Liv sa...

Mazariner är ju så fantastiskt gott! Jag har testat "vanliga" mazariner och toscamazariner, men dessa måste jag absolut prova någon gång!