måndag 11 oktober 2010

Miljonärskakor

Miljonärskakor - det låter väl nåt det! Tyvärr har jag ingen aning om varifrån namnet kommer, men dom fick naturligtvis plats på herrgårdens kaffebord. Eftersom vi först avnjutit en mycket god trerätters middag gjorde jag ganska små bitar, men eftersom dom görs i långpanna kan man variera sig efter sötsug. För det är lite som godis, en kakvariant av Twix med en kexbotten, ett kolalager och sen choklad på toppen. Om man vill ha dom snyggare ska man troligen skära dem innan chokladen stelnat, det missade jag.

Du behöver:
3 3/4 dl vetemjöl
1 1/4 dl smör, tärnat
knappt 1 dl farinsocker, siktat

Till glasyren:
4 msk smör
knappt 1 dl farinsocker
knappt 4½ dl kondenserad mjölk på burk
150 g ljus blockchoklad

Gör så här:
Sikta ner mjölet i en skål och arbeta in smöret med fingertopparna till en smulig deg. Tillsätt sockret och arbeta samman degen. Tryck ut degen i en smord kakform, 23 x 23 cm och pricka den med en gaffel.
Grädda i 190 grader i 20 minuter, tills kakan är ljust guldgul. Låt den svalna i formen.

Häll smör, socker och den kondenserade mjölken i en teflonkastrull. Värm på svag värme och rör hela tiden med en träslev till smeten kokar upp.
Sänk värmen och värm ytterligare 4-5 minuter till glasyren är ljusgul och släpper kastrullens kanter. Bred ut glasyren jämnt över kaklagret och låt kallna.

När glasyren stelnat, smält den ljusa chokladen i vattenbad eller i micron. Bred den smälta chokladen över glasyren och låt stelna på kall plats. Skär kakan i bitar.
Obs! Var noga med att glasyren är helt kall och att den stelnat innan du breder ut den varma chokladen, annars flyter de båda lagren samman.

2 kommentarer:

Maja (M&M) sa...

Hej! Jag gillar verkligen att baka, och jag gillar verkligen eran blogg! Jag har prövat flera av recepten, och jag blir lika nöjd varje gång. Ha det så bra! Mvh// Maja

Systrarna sa...

Maja vad härligt att du gillar vår blogg och våra recept! Det är jätteroligt att höra att vi inspirerar till lite bakning.
Lycka till och ha det så bra du med.
/Viveka